Serieindelning

Nu börjar det mesta falla på plats och serierna för nästa år är i stort sett klara. Vår serie ser ut som följer:

  • Örebro SK
  • HK Önnereds
  • HK Kroppskultur Dam
  • Tyresö Handboll
  • Eskilstuna Guif
  • IF Hellton
  • OV Helsingborg
  • Skara HF
  • Skånela IF
  • Partille IF IF
  • Hallby HK
  • Härnösands HK (Preliminärt)

Spännande med många nya lag, av 12 lag är det hela 6 st nya! Roligt med det här systemet som verkligen tillåter och främjar ett flöde mellan serierna och som öppmar för många nya lag. Från Elitserien hittar vi Örebro SK, som verkligen hade ett tufft år i Eliserien, och Kroppskultur som åkte ur kvalet mot Caperio Tumba.


Att Örebro skulle återvända var väl kanske ingen större skräll med tanke på hur deras elitseriesäsong sett ut. Ska bli spännande att se om klubben lyckas vända en sån tuff säsong och hålla kvar spelare. Jag misstänker att motivationen ofta brister när man åker neråt i systemet och viktiga spelare kan lämna laget. Mycket handlar nog om hur mycket hjärta spelarna har för klubben. Är Örebro ett sånt lag som gör samma resa som Rimbo? Upp som en sol, ner som en pannkaka?


Kroppskultur känns som ett riktigt ojämnt lag, som kan göra kanonmatcher, varvat med totala plattmatcher. Kroppskultur har däremot en helt annan handbollskultur och är en välkänd förening i landet. Jag tror att det är lättare för dem att börja om på nytt och bygga sig tillbaka till Elitserien. Kanske inte på en gång, men kulturen finns ju definitivt i Agnebergshallen.


Lagen som tar steget upp till Allsvenskan är alltså Partille, Hallby, Skånela och preliiminärt Härnösands HK. Personligen tycker jag att Boden är ett bättre lag och förtjänar den Allsvenska platsen mer. Som jag förstått det så är det inte bestämt än vem som får platsen? Vi mötte ju Härnösand i kvalet, och det är definitivt ett talangfullt gång, men redo för allsvenskan är dem inte. Unga och tunna, och ett år till att växa på skulle bara göra dem gott. Boden däremot är ett tungt lag att möta, som spelar en fysisk handboll bakåt, med en hel del kreativa lösningar framåt. Att det inte fungerat för laget i år tror jag sitter mycket i huvudet - för de har en otrolig hög högsta nivå.


Om Partille, Hallby och Skånela vet jag inte mycket. Partille mötte vi i Ettan för ett par år sen, och det var rtiktigt tuffa matcher. Hallby har jag inte mött sedan vi båda spelade i Div 2, och mycket hinner ju ske under den tiden.  Skånela har jag förstått är ett ungt lag, men de verkar satsa hårt inför i år. Har läst att de har många som provtränar och de hade en heldag i slutet av April som fungerade som en tryout.  Där kan man verkligen se skillnad på vilket område i Sverige vi bor i. Tänk om vi skulle ha en tryout dag med aktuella talanger i området? Tyvärr suger ju Skövde HF upp sjukt många redan i A-flicksåldern istället för att låta dem utvecklas i sina moderklubbar. Det känns som om det är svårt för en mellanklubb som oss då att konkurera.


Att våga tippa den här serien nu känns verkligen som ett övermod. Ska bli spännande att se vad klubbarna får tag i för spelare, och innan seriestarten vill jag verkligen ge mig in i kampen och tippa den här serien. Allsvenskan 2012/2013 känns verkligen som en serie där allt kan hända?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0