Härnösand klara för Allsvenskan

Då var det alltså klart, tjejerna som vi skickade ut i kvalet har fått ta över Rimbos plats i Allsvenskan.

Först och främst vill jag lägga fram att Härnösand är en otroligt trevlig klubb och att det var riktigt roligt att möta dem i kvalet. Tjejerna har en bra attityd och spelar ett rent och schysst spel utan massa gnäll. Främst framträdande är V9 Malin Söderlund. Jag hade ganska hård markering på henne när vi mötte dem och man måste säga att det är en bra spelare - men precis som med resten av Härnösand så verkar de vara lite ovana med att det smäller så hårt. Jag klandrar dem verkligen inte, det är stor skillnad på Ettan och Allsvenskan.


I övrigt verkar det vara en väldigt jämn trupp med många unga spelare. Så ungt som födda -96. Det är på grund av detta jag tvivlar på Härnösands chanser. Det smäller på rätt bra alltså i Allsvenskan, och att som 16åring möta bjässarna i tex Önnered? Aouch.. När jag var 16 spelade jag Div 2 handboll med Tibro, om jag hade tur och fick hoppa in någon match! Personligen så tycker jag att Härnösand borde ha tackat nej, för sina egna spelares skull. Båda deras målvakter är väldigt unga och de kommer att få släppa många bollar bakom sig, sånt kan knäcka en ung talangfull spelare. Kanske bättre att få något år till på sig att utvecklas, växa klart och bygga muskler.


Sen ska man absolut inte ta ifrån dem, de vann ju faktiskt sin serie med den här truppen! Varför då härva ett år till och riskera att missa den här chansen? För spelare som Malin Söderlund är det verkligen ett steg i rätt riktning, hon behöver tuffare motstånd för att utvecklas. Men nu behöver klubben värva, äldre och mer rutinerade spelare. Jag såg att någon ur klubben sagt att det behövdes minst tre nya spelare och det tror jag stämmer. En 9a, en kant och en äldre mer rutinerad målvakt som kan stötta de yngre talangerna och låta dem utvecklas bakom henne. Det ska bli väldigt intressant att se vad klubben kan göra, det är en stor utmaning för dem och jag skulle tycka att det var skitkul om de lyckades! Som nämnt är det ett trevligt lag som spelar fair play  Så jag hoppas de bevisar att jag har fel, men just nu tror jag det är en utmaning lite för stor.


Källor
http://allehanda.se/sport/1.4688575-hhk-sa-ja-till-allsvenskan
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5099599


Kanske är jag bara bitter över att Rimbo tackade nej till sin plats, jag som trodde att vi skulle slippa de värsta långresorna nu! Fast, nattåget till Boden var ju definitivt ett roligt minne från förra säsongen! Ovanför Gävle så hade jag nästan ingen mottagning alls på hela resan. "Bastuträsk nästa..."




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0